onsdag 20 maj 2015

Vem mötte jag i skogen?

En man med en liten hund. Första gången vi möttes sprang jag. Andra gången gåendes i en uppförsbacke. Sprang så fort vi passerat varandra. Tredje gången satt jag på en bänk med huvudet mellan knäna. Jag kände skam.

En klok person förklarade en gång skillnaden mellan skam och skuld för mig. Skuld har att göra med något en gjort eller sagt. En handling som en önskar att en inte gjort. Skam har att göra med att bilden en har av sig själv får sig en törn. Varför kände jag skam inför en helt okänd person i skogen? För att han sett mig springa vid första mötet, gå andra och till slut sitta på en bänk. Varför skulle jag känna skam för det? För att det såg ut som ett misslyckat träningspass, för att jag inte kände mig helt nöjd med vad jag åstadkommit, för att jag inte kunde springa så långt som jag ville och så vidare.

Det som hände egentligen, var att jag placerade tankar i hans huvud som antagligen aldrig varit där. Oavsett hur bra det gått att springa hade tankarna varit där. Det var jag som såg på mig själv och dömde mig själv på ett sätt som jag aldrig skulle döma någon annan. Personen som gick förbi kunde varit vem som helst, jag hade ändå placerat tankarna hos hen.

Vem mötte jag i skogen?

Det var jag.
/Vargen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar